Mezoterapia to metoda wykorzystywana od lat w medycynie do leczenia rozmaitych schorzeń skóry, polegająca na bezpośrednim wstrzykiwaniu w miejsca zmienione chorobowo odpowiednich substancji leczniczych. Jej twórcą jest francuski lekarz Michel Pistor. Pierwotnie metoda ta stosowana była do leczenia m.in. migreny, chorób neurologicznych, żylaków i chorób dróg oddechowych. Od lat 70-tych przeżywa swój "come back", wykorzystywana przez specjalistów medycyny estetycznej i dermatologii.

Mezoterapia jest niechirurgiczną metoda stosowaną dla regeneracji, poprawy wyglądu skóry, jej odmłodzenia, w leczeniu cellulitu, rozstępów a także w leczeniu i profilaktyce łysienia. Dzięki śródskórnym wstrzyknięciom aktywnego preparatu poprawia się mikrokrążenie w tkance podskórnej oraz zwiększa metabolizm komórek tłuszczowych (lipoliza). Duża popularność tej metody wynika z szybko widocznych efektów rewitalizacyjnych, co wpływa na doskonałe samopoczucie i zadowolenie pacjentów.

Wskazania do mezoterapii:

- zwiotczenie skóry
- profilaktyka przeciwzmarszczkowa
- zapobieganie wypadaniu włosów
- cellulit (uda, brzuch, pośladki)
- rozstępy

Częstotliwość zabiegów mezoterapii igłowej:

Mezoterapia przynosi efekt tylko wtedy, gdy wykonywana jest w serii kilku zabiegów. Początkowo należy poddawać się jednemu zabiegowi co 10-14 dni przez dwa miesiące, potem warto robić jeden zabieg na miesiąc dla podtrzymania efektu. Ostrzykiwanie skóry najlepiej przeprowadzać zimą lub wczesną wiosną, bo słońce może powodować przebarwienia w miejscu iniekcji.

Przygotowanie do mezoterapii:

Tydzień przed zabiegiem można wcierać preparat z witaminą K - np. Auriderm XO (uszczelnia ona śródbłonki naczyń krwionośnych, zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo),
2 tygodnie przed zabiegiem odstawić aspirynę,
bezpośrednio przed zabiegiem (1-2 godziny) skórę poddawaną zabiegowi można posmarować kremem o działaniu znieczulającym (np. EMLA) - należy ustalić to indywidualnie z lekarzem w trakcie konsultacji;

Niedogodności mogące wystąpić w trakcie zabiegów mezoterapii:

- ból podczas wstrzyknięć – można go wyeliminować poprzez wcześniejsze zastosowanie środka znieczulającego (np. kremu EMLA)
- rumień, obrzęk – występuje bezpośrednio po zabiegu, jest to reakcja skóry na nakłuwanie
- bardzo rzadkie stany alergiczne objawiające się rumieniem, ustępujące samoistnie po kilku minutach lub godzinach
- siniaki, krwiaki – ryzyko zmian wzrasta w przypadku stosowania bezpośrednio przed zabiegiem leków wpływających na proces krzepnięcia krwi (np. aspiryny);
       W razie tendencji do powstawania krwiaków warto zarezerwować sobie 2-3 dni na doprowadzenie skóry do formy - czasami wymaga to absencji w pracy lub wykonania zabiegu tuż przed weekendem.

Przeciwwskazania do mezoterapii:

- alergia
- ciąża, okres karmienia piersią
- cukrzyca (niewyrównana)
- stany zapalne na skórze, opryszczka
- skóra źle tolerująca iniekcje (skóra naczynkowa, ryzyko powstawania zwłóknień)
- choroba nowotworowa
- stosowanie leków przeciwkrzepliwych

Mezoterapia w odmładzaniu skóry:

Mezoterapię stosuje się profilaktycznie w celu zmniejszenia objawów starzenia się skóry takich jak zmarszczki, zwiotczenie i ścieńczenie skóry. Stosowanie jej można łączyć z innymi zabiegami estetycznymi. Odpowiednie koktajle stosowane są do zabiegów mezoterapii skóry twarzy, szyi i dekoltu. Mieszanina wielu substancji rewitalizujących i regenerujących (takich jak: kwas hialuronowy, krzemionka organiczna i kompleksy multiwitaminowe, które stymulują metabolizm komórek, zwiększają produkcję kolagenu i elastyny) poprawiają stan skóry. Po serii zabiegów mezoterapii skóra wygląda znacznie lepiej, drobne zmarszczki znikają całkowicie, głębsze ulegają spłyceniu. Widoczna jest także poprawa napięcia i jędrności skóry.

Intensywna faza leczenia: 1 zabieg na 2 tygodnie przez okres 2 miesięcy
faza pielęgnacyjna: 1 zabieg na 1-3 miesięcy

Mezoterapia w leczeniu cellulitu:

Mezoterapia jest metodą niezwykle cenną także w walce z cellulitem. W wyniku zabiegu następuje wzmożony przepływ krwi, zmniejsza się proces włóknienia tkanki łącznej i dochodzi do redukcji depozytów tkanki tłuszczowej. Rezultatem jest wygładzenie skóry oraz redukcja cellulitu. Zastrzyki zawierają kofeinę, która pobudza mikrokrążenie skóry i wpływa na uwalnianie tłuszczów z komórek. Może wspomagać ją wyciąg z karczocha, nostrzyka żółtego i rutyny, które pobudzają metabolizm tłuszczów. Do mieszanek dodaje się także krzemionkę organiczną, która regeneruje tkankę łączną i włókna kolagenu.

- faza intensywna: 1 zabieg co 10-14 dni przez miesiąc
- faza pielęgnacyjna: 1 raz na miesiąc przez 3 miesiące
- zabieg przypominający: raz na pół roku

Mezoterapia w leczeniu łysienia:

Jednym z najczęstszych wskazań do mezoterapii są choroby włosów, w których dochodzi do utraty lub znacznego osłabienia struktury włosów. Poprzez podawanie w skórę owłosioną głowy preparatów mineralnych, witamin i leków przeciwzapalnych można w znacznym stopniu poprawić odżywienie włosów, zatrzymać ich wypadanie, a nawet spowodować odrost utraconych włosów.

Wskazania:

- wypadanie włosów na skutek ubogiej diety, słabego krążenia, zmian hormonalnych w okresie ciąży, laktacji
- łysienie androgenowe
- łysienie plackowate
- słabe i wymagające silnego odżywienia włosy

- faza uderzeniowa kuracji: 1 zabieg co 10-14 dni przez okres 2 miesięcy
- faza pielęgnacyjna: 1 zabieg na miesiąc przez okres 3-6 miesięcy